Thursday 11 June 2015

My Kids || Displin vs Anak || Ibu & Abah

Ini cerita aku...saje nak sharing...

Seawal mana nak displinkan anak? Bagi aku sendiri memanglah seawal mungkin. Tak ingat pulak bila aku mula training Qistina, tapi aku rasa sejak dia mula bercakap (setahun or setahun setengah camtu). Alhamdulillah, hari ini my little princess Qistina sudah pon hampir 4 tahun. Dan diusia ini jugaklah dah banyak perkara yang dia serap...Biarpon yang baik mahupun yang buruk...Jangan salahkan sesiapa andai si anak membawa perangai 'buruk' balik rumah...Ingatlah bahawa ini adalah proses pembelajaran bagi si cilik dan proses pengajaran buat si ibu dan bapa. Bila ada perkara baik dan buruk, di situlah peranan ibu bapa untuk tackle si anak macamana nak tangani situasi yang macam-macam tu.

Anak-anak ni sangat mudah belajar, dan sangat mudah menyerap. Apa sahaja yang berlaku depan mata dia ingin tahu. Aku kadang pon naik fedup jugak bila asik tanya 'itu apa?' 'kenapa macamni?' 'kenapa macamtu?' dalam hati, kalau aku jawab pon bukan dia faham! adehhh....tapi sebenarnya, itu adalah sikap yang bagus sebab bile anak-anak bertanya means sel-sel otak mereka sedang berhubung!iyerrr...hahahaaa.... macam iklan kat tv tu kan...so, Jawapan kepada si anak perlulah sangat kreatif dan mudah difahami.

Si bapa sangat jarang ada di rumah, akibat kekangan kerja. Dah lewat malam kadang baru sampai rumah. Tanggungjawab aku sebagai ibu, kena selalu mention yang kita kena sayang abah banyak-banyak walaupon beliau jarang ada dirumah. Pendekatan yang aku ambil, kejut anak seawal mungkin sebab nak cipta masa bagi bapa dan anak bersama. Bergurau senda, mandi, makan dan main-main walau sekejap itu akan diproses dalam minda si anak sepanjang hari. 

Bila balik sebelah petang, soalan pertamanya adalah 'mana abah?' itu menunjukkan kegembiraan pagi tadi masih tersimpan dalam ingatannya. So, dia menunggu waktu petang(balik) untuk sambung bermain/bergurau senda dengan si bapa. Tapi si ibu pulak kena bijak bermain dengan kata-kata. Biasanya aku akan jawab, 'abah belom balik...abah balik lewat...abah kan kerja...kenapa abah kena kerja? Sebab abah kerja... nak beli susu, nak beli pampers...nak beli mainan...kan? Kamu suka minum air sedapkan (vitagen)?'

Ayat ini akan membuatkan dia terdiam dan berfikir...sejenak dia akan faham dan diam...Tapi jangan serik, soalan ini akan berulang menjelang setengah or sejam or sehari or else...Jangan jemu...Wahai ibu...bagi jawapan yang sama untuk setiap soalan yang sama yang keluar dari mulut si anak...insyaAllah, dia akan faham....

Sekarang, bila die tanye soalan tu pada aku...aku belom sempat nak menjawab, dia sendiri dah jawab...'abah kerja kan ibu? kesian abah...nanti abah balik abah penat....' hahahahaaaa....okkeyyy...ayat yang selebihnye tu aku tak pernah pulak aku ajarkan...Tapi ok la, aku lega, moga-moga dia tahu, walau abah jarang ada masa yang banyak untuk dia, itu adalah dek kerana 'kekangan'....Wallahualam...

Aku bukanlah pakar kanak-kanak dan mungkin tak sesuai untuk berbicara hal ini. Setiap ibu bapa ada cara mereka tersendiri untuk mendidik si kecil. Dan aku juga belajar dari pengalaman insan-insan dikeliling aku. Apa-apa sahaja yang dikongsikan, yang baik aku jadikan teladan dan yang kurang itu aku jadikan sempadan. Tapi perkara utama yang perlu di ambil kira sebelum bermula adalah mahu bersusah payah sekarang, atau dikemudian hari. Fikir-fikirkan.


Itu dia secomel ibu... ||Azeyan Nur Qistina||






No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik