Friday 13 March 2015

Resepi Best || Kek Coklat Moist Dengan Topping Coklat

Pepagi dah meroyan tengok gambo kek...aduiii...dah lame tak buat nih...tekak dah teringin...resepi ni aku olah dari internet...sumber pelbagai...aku susun ikut senang aku nak ready bahan and buat kek...senang sangat-sangat...semua orang boleh buat...even kakak aku yang memang malas nak buat katenye...pon boleh buat...hehehe...gara-gara anak-anak die rajin membaking macam aku...hewhewhew...jom kongsi ilmu dan resepi...layanzzz....

ini kek raya haji tahun lepas bawak g uma mertua || nice sangat


KEK COKLAT MOIST DENGAN TOPPING COKLAT

Bahan A (masak dengan api sederhana hingga sebati & sejukkan)
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1 cawan minyak/mentega cair
1 cawan susu cair/air panas
½ cawan susu pekat

Bahan B (dipukul sikit)
Telur 2 biji

Bahan C (ayak)
1 ¼  cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder

Topping (double boiling-masak atas air mendidih)
1 ½  cawan coklat masakan
1 sudu mentega
1 cawan whipping cream/ susu segar
1 sudu gula (utk kurgkan rasa pahit coklat)

Penyediaan
       Campurkan bahan A, bahan B dan bahan C.
       Kukuskan selama 15-20 minit.
       Sejukkan dan letak topping.
 Tabur hiasan ikut kesukaan masing-masing.
(Kalau tak nak letak bahan B pun boleh juga)

Note: Bakar boleh....kukus pon boleh...(^_^)
Sukatan gunakan cawan/sudu metrik ye...barulah tepat...

Meh la pakat buat kek coklat...simpan dalam peti ais lagi feeling rasa die...hmmm...nyum...nyum...




No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik