Wednesday 19 October 2011

sAmBaL gOReNG (nASi aMBeNG)

Suke aku nak mulakan blog aku ni dengan resepi kegemaran keluarga aku...=) teringat masa puasa haritu husband jemput kekwn opis dtg berbuka dan aku buatkan juadah ni sebagai hidangan. sebenarnya buat ni tak pernah sukat pon, main campak-campak aje tapi request dari opismate jadi aku pon coretkan la sebagai panduan ringkas...dengan ini boleh la kongsikan sekali kalau-kalau ade yang nak mencube sambal goreng jawa versi mak aku...

ni la gambarnye yang aku sempat snap (masih dalam kuali lg...hehehe...)

Sambal Goreng

Bahan A
4 keping tempe (potong sederhana nipis dalam saiz 2cm)
4 keping tauhu (potong dadu kecil)
3 keping tauhu kering (gunting kecil 1cm)
4 biji kentang (potong 4 dan hiris nipis)

Bahan B
10 biji cili api (tumbuk)
8 biji cili kering (gunting halus dan rendamkan sekejap)
6 biji lada merah (hiris)
6 biji lada hijau (hiris)
7 ulas bawang besar (hiris)
5 ulas bawang putih (hiris)
Segenggam ikan bilis (tumbuk kasar)
3@4 sudu udang kering (tumbuk kasar)
10 ekor udang

Bahan Lain
Segenggam soh hoon (rendam sekejap)
2 cawan santan sederhana cair
Kicap
Garam
Gula
Serbuk perasa

Penyediaan
1.      Gorengkan bahan A satu persatu dan asingkan.
2.       Tumiskan bahan B hingga layu, masukkan santan (agak-agak bahan tumis tadi tenggelam shj). Kemudian perasakan dengan serbuk perasa, garam, gula dan kicap (agak-agak je jgn hitam sgt). Tunggu hingga mendidih dan masukkan semua bahan A yang telah digoreng tadi dan soh hoon. Kacaukan kesemua bahan dengan api sederhana perlahan sehingga santan kering.
3.       Siap untuk dihidangkan.

itu ajer...selamat mencube...!!!

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik